Thursday, July 26, 2007

SKETCH - NOVEL GRAPHIC - MAMBO

'Kehidupan seorang aku di tengah-tengah kepesatan hidup yang bermacam rupa. Aku - Putera Hj Hassan, mencari tapak sebenar apa erti sesuatu perjalanan ke arah ketenangan. Cinta yang membuai? Harta yang terhidang? Kuasa yang bertapak? Aku melihat sendiri penarikan dan penolakan manusia-manusia yang tergambarkan hanya pada zahirnya saja. Apa-apa pun…aku nak hidup.'

- Petikan sinopsis novel graphic MAMBO karya Nur Azmi. Aku? Tukang bancuh teh je heh!


-------------------------------------------------------------

Suatu masa suatu ketika…

Aku sedang mendengar dan sedang melihat.

Seorang pemuda. Memakai t-shirt yang tergambar jalur gemilang dan berslogan…Saya Anak Malaysia. Sungguh patriotik.

Dia sedang menanti bas ekspress untuk membawanya ke Melaka. Dan…bertanya kepada orang lain yang juga menunggu di situ…

"Loh…jam berapa kita berangkat?"

Ouf…! Kuat sungguh pengaruh lagu dan cerita wayang dari negara seberang…heh!

Atau…

Dia memang dari sana. Dan menyintai negara Malaysia.

- harapan…teruskan usaha dan doa.

33 comments:

Sastri said...

menarik semua novel graphic yang dipaparkan di sini... semoga buku Ahkim mendapat sambutan yang luar biasa di pasaran dan Azzam terus sukses dalam berkarya... :D

blackpurple said...

Banyak sangat tengok sinetron agaknya... :D

achik said...

wah dah jadi promoter ek skang.. bagus2.. kawan yg baik..

err reti ke bancuh teh?? ke tukar order kat mamaks je?? hehe ;p

Cik Kema said...

zam, kalu entry hang dah jadi buku, jgn lupa bagitau ek. nanti aku pi beli sebagai tanda sokongan kat hang. hari tuh aku pi beli buku bila tuhan berbicara by faisal tehrani. ada terselit sinopsis pasal ahkim. ingat nak beli sekali tapi tak dak plak. bila nak kluar buku tu zam?

Masy said...

smlm masa dok melepak kat MPH, teringat gak nk cari buku ADS tuh. tp bile CTRL+F (search daa) x jumpe plk.. ermm~

mebi nextime aku tgk lg.

NAzzXXra said...

maken byk aku bacer entry neh..

maken aku tak paham..

tolong explain dalam phone eyh esok?!!

*wink*wink*

13may said...


Ouf…! Kuat sungguh pengaruh lagu dan cerita wayang dari negara seberang…heh!



hehhe....dalam maksud ni:)

Puteri Ezza said...

Wah, I like this blog. Suka tengok sketch2 yang ada kat sini.

BaYu SenJa said...

sungguhkah anak malaysia berjiwa patroitik?
bagaimana kita menyintai negara eh?

himpun ramai2.. nyanyi ramai2.. pastu esok pagi... macam2 benda tukang sapu jumpa....

alahai..

bayu pun sebenarnya rasa rugi, takdak langsung baju yang menunjukkan ke'malaysia'an... kalau tak, boleh bangga kat depan arab ni... huhu

Mimi Amilia said...

ermm..indon kot..

p/s: kita geng, tukang bancuh teh!

Izariza said...

Masih di awang-awangan ...

nUr@dDeEn said...

MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!

Sunan_Jati said...

MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!

ad3ck said...

MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!

Ayaq masak said...

MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!
MERDEKA!!

Sebab rumah saya besssssssssst...

Achik_Sufi said...

teruskan berkarya dalam usaha utk membina generasi yang bertamadun dari segi zahir dan batinnya...amin.

p/s: saya paling suka orang yang tetap pendiriannya...

tintaHati said...

Merdeka atas nama apa?

Ezad said...

errr.. yg ni.. tak leh bagi free juga ke? kekeke.. bagi la.. kata kengkawan :)

aku said...

dia mungkin hanya seorang anak indon yg ingin rasa angin merdeka di kota kita...chewah...

MERDEKA * 50 = 50 TAHUN MERDEKA...

Sunan_Jati said...

disini sunan ingin mengucapkan slamat menyambut hari kemerdekaan.. errr

merdeka...!!!!!

ngehehhehe ....

zwitterion said...

pi mana tukang bancuh teh ni?..teh o ais limau satu!..hehe

arianna adrizal said...

:)

kakLuna said...

t-shirt tu dpt free beli susu tepung kot?

teringat dialog:-

'abang aji...nabila udah ilang..'

nUr@dDeEn said...

wah! a walk to remember. nampaknya aku ada pengikut. keskeskeskeskes!!

lindosh said...

epi belated besday bro..

tintaHati said...

lupa la 27/7 besday bro azzam...jd AHKIM pasti udah dilancarkan kan?kan?

Pe pun moga pjg umor dan dimurahkan rezeki dlm berkarya!

Titicaca said...

mambo eh mambo..
aku jumpa seorang nyonya (baju kebaya)..

Izariza said...

Selamat untuk segalanya .. blues selalu :)

NAzzXXra said...

erm..

*hantok pale kat dinding sebab bosan tahap cipan*

p/s:komen takde kena mengena ngan entri neh!!!

zino said...

semuga penjadi penulis yg berjaya.. macam menulis buku harry potter tu.. hehe

zino said...

sila gantikan p & m di tempat yg sesuai hehe

zul kapan said...

Hahahahaha!

Izzy Bellamy!

- sori la, beb...gua tak dapat nak ikut cara lu la! Lu suka kerja! Hari-hari lu kerja...kerja...kerja! Hidup mati lu buat kerja! Gua lepak, beb!

- gua kesian la, beb! Lu hari-hari pergi promosi sana-sini. Gua dapat tau dari distributor lu punya novel belum distribute betul-betul kan? Tak apa, beb! Susah dulu senang kemudian!

- last...gua harap lu sukses dengan kerjaya lu! Kalau ada apa-apa...just let me know. Gua ada, Raja ada, Jonos ada, Rizal ada, Mr R pun ada...semua boleh tolong lu!

Okay, beb! Salam bahagia!

Hahahahaha!

ah kim said...

HO!

LAMPASAN KUASA! EBLIBADI STAY!

HOH!