Wednesday, August 29, 2007

ACOUSTIC N' UNPLUGGED - part 3

Awal pagi. Kat tempat menunggu. LAX. Aku gosok mata. Telinga masih tersumbat ear-phone walkman. Lagu Megadeth. Satu malam tak tidur. Mak cik Ramlah sama Rozana temankan berborak. Aku bertambah rapat dengan diorang. Sebelum diorang beransur tadi, Rozana sempat bagi telephone number sama alamat rumah. Aku tak dapat bagi pasal aku tak tau duduk kat mana nanti.

Urusan aku untuk tumpang United Airways dah selesai. Pengajaran untuk aku. Jangan pentingkan orang lain kalau diri sendiri tak dipentingkan. Aku ambik wallet. Tengok gambar Siti Nurhaliza. Rindu membuak.

Tiba-tiba. Sorang white-woman tegur aku. Dia tanya samada aku ni orang Cina Malaysia. Aku jawab aku mix Melayu-Cina Malaysia. Satu jeritan…"Daddy!" muncul dari belakang white-woman tu. Sorang budak kecik meluru dan terus peluk aku. Aku tergamam. White-woman tu mintak maap kat aku. Dia kata anak dia tu tak pernah jumpa ayah dia yang mirip aku melalui gambar. Aku masih terkedu. Lepaskan pelukan.

White-woman tu kenalkan diri. Bridget. Anaknya Rachelle. Bridget cerita dia ditinggalkan suaminya sebelum Rachelle lahir. Ceritanya lagi suaminya balik Malaysia dan terus tak datang. Aku simpati. Tapi. Aku nak buat apa? Aku keluarkan cokelat Cadbury dari back pack yang aku bawak. Aku bagi kat Rachelle.

Bridget bangun. Pergi Bourdin Sourdogh Bakery kat sebelah tempat menunggu. Aku layan Rachelle. Bagi dia dengar lagu Megadeth. Terhangguk-hangguk kepala Rachelle. Head banging.

Bridget kembali dengan dua cawan kopi dan satu loaf panjang. Bridget suruh aku minum kopi tu. Loaf dipatahkan jadi dua. Aku tanya apa intinya. Bridget kata muslim boleh makan pasal loaf kosong. Dia kata lagi dia takkan beli makanan yang berunsurkan daging ke ayam ke apa saja yang tak disembelih pasal dia pun muslim macam aku. Aku gumam.

Bridget cerita suaminya berketurunan Cina. Baru masuk Islam macam dia jugak. Diorang bernikah ikut cara Islam. Tapi. Diorang tak dapat mendalami Islam. Tiba-tiba. Panggilan untuk penumpang ke SEA-TAC. Hm. Aku ada kawan untuk borak dalam flight nanti.

Aiyak...! Lagi kasi sambung! Holiao ho!

18 comments:

blackpurple @ jowopinter said...

Kau buat entri ke buat novel ni. Asyik bersambung.... ha ha ha!

ad3ck said...

white woman tuh ade lagi? kem salam kat adik ponpuan dia hahaha.

achik said...

terkujat kejap tetiba ada 'anak segera' panggil daddy.. hahahaha..

apek.. mau mikin celita maciam itu aku hilup lalam blues meh??? ;p

nUr@dDeEn said...

lu bikin telenovela lor. manyiak syiok woo.. kasik panjiang-panjiang. kasi olang lagi suspen lor .. huhuhu...

Kurma2Biji said...

wei bilaaaa hang tukaq nama.....
selamat bro sory aku pi tak habaq....

tintaHati said...

aiyooo sambung lagi ka? bila mau habis? tapi lu apek banyak bagus...lebih kerap update drp bro azzam...haha...

Sastri said...

isk isk... sambung jangan tak sambung... tak sabar lak rasanya nak tunggu entri seterusnya nih...

Izariza said...

Best pulak kisah ni ... sambung ye .. :)

Ayaq masak said...

Eiiii brape banyak sambungan daaaa...

aku said...

ekele..
sambung lagi..
hangin jugak aku tunggu ko post entry..asik sambung jek..sabo je la aku..nasib baik ni malam merdeka..

salam merdeka bro..:)

Achik_Sufi said...

salam,
moga bro azzam c hat slalu..
orang islam ini bersaudara, paha kanan dicubit paha kiri terasa sakitnya...

lindosh said...

terbantot

zwitterion said...

tak sabar nak tunggu aihh..apapun holiao

arro-halia-ohm said...

woih azzam... mana copy aku?!!

Masy said...

daddy! mau coklat kedburi jugek!!~

faridfadhly said...

ni semua berapa episode ni?

Ceera said...

macam menarik ajer citer nie, cepat la sambung wei... sabor ajer la...

ah kim said...

Salam.


Blackpurple - Wa aa kalu lajin wa sambung la ho! Silalu wa malas. Pasat apa lu tau ka? Pasat...pasat...wa punya suka lo! Hohoho! Soli aa...gulau!

Ad3ck - Lia punya amak lu tamau ka ad3ck?

Achik - Wa bikin celita selupa aku hilup lalam kopi.

Nur@ddeen - Lu mau lagi suspen? Tunggu wa bikin celita hantu la ho?

Kurma2biji - Wa suka la sama lu. Pasat wa suka makan kurma. Ini mau puasa lu manyak laku la ho? Tapi apa pasat 2 biji?

Tintahati - Wa punya suka la bila mau kasi abis! Hohoho! Soli. Gulau ma!

Sastri - Hoho...sabar la ho! Kalu wa lajin wa kasi sambung la ho. Telima kasih sama lu.

Izariza - Telima kasih kasi baca sama wa punya celita. Ini celita ala butut sama wa punya kehidupan. Tengkiu aaa.

Ayaq Masak - Aiyak! Apa pasat wa oler - O.R.D.E.R...oler teh talek tatak sampai? Lu bulum masak air la ho? Manyak lambat ma!

Aku - Lu ala angin tiup sama lu punya pipi ho? Ala sujuk ho?

Achik_sufi - Islam tatak kila bangsa ma! Summa saulala. Picit telinga kili lubang hilung ala sakit ma!

Lindosh - Apa lu ciakap? Wa tatak paham lo! Hohoho! Manyak pandai la lu!

Zwitterion - Tunggu la kakak. Wa misti kasi sambung.

Arro-halia-ohm - Lu aa wa maciam kinal. Tapi li mana ho? Lu tatak lukis lagi ho? Pencen ho?

Masy - Lu mau cokilat? Mau? Mau manyak mana? Ho? Kasi bili sendili lo! Hoho!

Faridfadhly - Bilapa episod? Aaa...aaa...wa pun tatak tau lo!

Ceera - Wa suka sama lu pasat kasi baca wa punya celita melapu. Lu sabar ho? Sabar sebahagian dali iman ma! Okay ho!


Telima kasih ebelibadi! Telima kasih laun kelali...esok lusa latang lagi!