Thursday, September 27, 2007

KISAH AKHIR SEBELUM CUTI RAYA

Salam Eidul Fitri
Maaf Zahir Batin

Aku mohon kemaafan yang tak ternilai. Pasal aku nakal. Mungkin ada yang terasa. Kecik hati. Tersinggung perasaan. Menyampah. Tak suka aku. Tak pe. Aku maafkan korang. Eh. Maafkan la aku. Aku insan tak biasa. Orang lain tak macam aku. Maafkan aku.

InsyaAllah. Usia panjang jumpa lagi. Sebulan aku kat kampung. Beraya sakan. Pasal aku dah rasa beraya kat luar. 5 tahun. Tak best. Bila dah ada kat M'sia. Aku nak raya betul-betul. Aku nak main mercun. Meriam tanah. Meriam buloh. Nak buat macam kecik-kecik dulu. Hehe.

Akhir sekali tapi tak akhir. Ingat la orang beriman yang telah tinggalkan kita. Dia pergi bukan terpaksa. Dia pergi dengan jemputan dari Allah. Allah lebih sayangkan dia. Ingatan untuk kita yang masih hidup. Buat la perkara yang Allah suka.

Sekali lagi.
Salam Eidul Fitri.
Maaf Zahir Batin.


Aku ada satu kisah. Sebenarnya banyak lagi aku nak cerita. Tapi. Nanti-nanti la. Sebelum aku cuti sebulan ni. Baca yang ni dulu.

Dulu. Satu masa. Hari Raya. Kat kampung aku. Lepas solat Eidul Fitri. Jama'ah surau buat rombongan dari rumah ke rumah. Orang kampung aku panggil Marhaban. Baca selawat ke atas Nabi. Makan. Tak sampai sepuluh minit. Pergi rumah lain pulak.

Hari ni. Aku. Nak mintak maap kat Abu Mereng. Banyak dosa.

Masa kat rumah gadis idaman. Nuha. Aku keluar lambat. Rombongan dah ke rumah sebelah. Aku tercegat. Kononnya nak cakap sesuatu kat Nuha. Ada special request. Heh.

Tapi. Nampak motor Abu Mereng depan rumah Nuha. Aku. Sama kawan. Jenal. Sorong motor tu ke belakang. Gantikan dengan kambing yang aku ambik kat surau. Pak Imam kata. Kambing aqiqah.

Perhati dari jauh. Abu Mereng garu kepala tengok kambing tu. Aku dan Jenal gelak macam itik serati. Berjaya. Pasal setan dah tak kena ikat. Mungkin. Heh.

Malangnya. Masa Abu Mereng sorong motor dia ke depan semula. Aku nampak. Nuha sapu peluh kat dahi Abu Mereng. Guna tudung. Tersayu.

Aku langkah. Dengan longlai. Ikut Marhaban.


Moral : Tak usah percaya kat orang yang tak ada kepercayaan.


Tamat Kisah Setan Kena Ikat.


Pelakun-pelakun Asal :

Aku : Aiman Hakim Azhari.
Jenal : Zainal Abideen Jamaludin.
Abu Mereng : Abu Khair Syufaat.
Nuha : Siti Nurhaliza Jantan.
Pak Imam : Haji Tamyis Roslan.
Motor Abu : Suzuki Best '89.


SALAM EIDUL FITRI

80 comments:

chot said...

wow! panjangnya cuti. aku cuti pun seminggu je...kalau mcm tu aku pun mintak maaf la pek...kosong2...
balik kg nanti kirim salam dgn nuha ye..itu pun kalau dia belum kahwin lg dgn abu mereng...hehehe

Azer Mantessa said...

selamat hari raya.
maaf zahir bathin :-)

KAMARSURIA said...

wow!...nuha sapu peluh abu mereng! sahih abu mereng lebih hensem dr ko ah kim..hehehe

Sebulan cuti..wowowo ini mesti kes nak kemaskan rumah kasik cantek2 n siap tlg mak buat kueh raya nih!!! hahaha....

salam eidul fitri gak..erk salah dan silap harap dimaafi...aminn..

Sastri said...

mak aiii... lamanyaaa cotiiii... ingatkan sas jer bakal bercoti raya lama tahun ni, rupanya ada orang lagi lamaaa wooo...

selamat bercoti, selamat hari raya... maaf zahir dan batin ya...

nanonano said...

27x dah bace.
tp xpaham2 gak citer pasal raye tuh..
haishh..

slmt ari raye :D

amar said...

cerita sangat menarik. harap tak putus... ada gambar nuha? hehe...

arsaili said...

kim, awat awal sangat coti..dah tu sebulan plak tu..ni tak puasa ati ni..uwaaaaaaaa

Masy said...

aisey.. lain diharap lain yg jadi ye.. hehehheheh

terlupa satu lagi pelakon tambahan --> kambing.

selamat berhari raya sakan nanti ye!

AiRynnz said...

amboi, beshnye dapat cuti lama....jeles sungguh la

ryn pun mengambil kesempatan ini tuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR & BATIN

p/s: jemputlah dtg ke umah raya nnti ;)

RaFFLeSiA MeRaH said...

slmt hari raya...maaf zahir batin, raya cina nanti cuti lali yerrr...

ujang said...

Khamis 27 september 2007.
Pukul 2.55 petang.

Dulu orang kata kalau puasa tak penuh tak boleh raya.
atau orang kata kalo kita puasa sebulan maka raya pun sebulan.
cuma masa tu kita kecik lagi lalu terpecaya pada kata kata orang-orang yang berkata-kata.
macamna?

puasa 6? tambah lagi 6 hari raya bermakna jadi 36 hari raya.
umur aku sekarang dah hampir 30 tahun.
jadi bermakna aku jugak dah hampir 30 tahun meraikan hari raya puasa ni. blum lagi kira raya haji, raya cina, raya hindu atau raya iban mahupun pesta menuai kaum kadazan-dusun.

cuti pun panjang-panjang.
lebih-lebih lagi aku seorang 'free lancer' yang bekerja ikut suka hati aku ajer.
depends on project. ada projek ada kerja, tak der projek tak ada kerja.
La ni dekat-dekat nak raya ni projek pun suma dah settle.
Projek baru pas raya ni masih dalam proses perbincangan lagi. makna nye tak comform lagi la dapat ke tak.
Ini bermakna aku mempunyai cuti yang banyak berbanding mereka yang bekerja tetap.
Cuti jer yang banyak tapi duit tak berapa banyak..
Bukan tak ada duit, tapi duit tu tak banyak..aaahhh.. pergi mampus lah dengan hal duit.

aku tak tau la, semakin hari semakin hilang serinya raya tu pada pandangan aku. Nothingless...
dah masuk 5 tahun hari raya pertama aku masih lagi pakai seluar pendek dan singlet putih juga seutas rantai perak membelit leher.

Ada jugak jiran yang tegur, 'anak ko ni apa dah jadi ni?'
kurang sopan la dan macam-macam lagi. mak aku diam jer.

Aku? mereka ni kan baru jer menjalani ibadah puasa. kononnya dah sebulan puasa tidak lagi ngumpat dan buat benda yang tak elok. Jadi kira balas dendam la sebab dah sebulan tak mengumpat mengata-ngata orang lebih-lebih lagi orang yang macam aku-tak reti bahasa.Diam jer sudah la.

Raya kedua ingin berpuasa atau puasa pada raya kedua atau lebih 'grand' puasa pada hari raya pertama-1 syawal tapi kitab cakap haram puasa hari tu.

Balik kampung? pasti. kat mana? kat selatan tanah air.
dah malas nak main meriam buluh, mercun buatan sendiri sebab bukan lagi zaman kita nak main benda tu semua.
Dulu kita masih lagi kanak-kanak memang seronok. sekarang kalau bermain fell dia dah tak sama macam kita main dulu-dulu.

terima jer la hakikat yang kita semakin hari semakin tua. Meriam buluh tetap sama bentuk dan bunyinya tapi kita pula yang semakin hari kehilangan bentuk-Nothingless.

Hari raya dah dekat. dekat kat hari raya.Maaf zahir dan batin.cliche.
the end complete.
beginning of the end.

raya jer la, nak buat cemana.aku pun dah tak de nafsu nak raya ni.
puasa? puasa sepanjang tahun lagi berkat barangkali.

bye-bye.

prepared by;

Tanya-kat-azzam-bellamy-siapakah-aku?
Kuala Lumpur.

27 september 2007.
Jam 3.36 petang.

Jie said...

salam,

lamanya cuti...

maaf zahir batin

F-Tia said...

haih..
sedih rasa hati untuk melepaskan kamu pulang selama sebulan percutian.
namun, demi 5tahun yang dulu, aku izinkan.
"pulanglah! kelak kao akan menyesal!"

lalala

thanx sbb mai blog..
thanx 4 da wish..
and...

Happy Holiday,
Happy Fasting,
Happy Raya..
TO YOU

p/s : aku jua lah yg raya 2thn berturut2 di perantauan. uWaa

-d0ne-

one said...

Salam,bye,nak tanya pasal anthropology tapi takut ggu mood orang nak cuti..
saya rasa encik cuti awal sebab nak 'strugle' untuk puasa kan?Selamat menjalani ibadah puasa yang masih berbaki..untung2 dapat manfaat yg lebih dari seribu malam

lindosh said...

dah cuti kee? awal nyeee.. sy cuti hari raya jee huwaaaaaaa

zino said...

selamat balik kampong main mercun.. jangan sampai putus jari dah le nanti macam nak buat posting.. hehe

faridfadhly said...

awal sangat la raya kau pek

mohamadkholid said...

selamat hari beraya sakan...

aNoi haLim said...

salam aidilfitri.
maaf zahir & batin.

nk join jugak main mercunnnnnnnn...hehe

Mr PenyuBiru said...

aku serba salah nak ucapkan salam raya ni.err..ko ni sambut raya puasa ke raya cina. err..kompius aku ngan masalah identiti ko nih..pepehal..salam edulfitri..kim salam kat abu mereng yer..agak2nye skang dah pakai honda civic ape...hehe..

ismisuzu said...

sebulan?!!

me - lam - paaaaauuuuu!!!!!

achik said...

patut la awalnya bagi ucapan hari raya.. uish sebulan tu cuti.. dasat.. selamat la ek..

selamat hari raya.. maaf zahir batin..

ps: kem salam kat azzam bellamy.. :)

faisal said...

waaa, slmat bercoti pek, ko keje pe dapat cuti panjang bebeno nih..huhu..jelesnya aku,waaaaa...

amirahsyuhada said...

betler cuti, weh..ni saya ada seludup mercun dari cikgu displin ni, banyaaaaakkk..sapa nak bolehler hantarkan cek berpalang.

akirasuri said...

Wah!
lamanya cuti..
balik yong peng ek?
Selamat bercuti..
Selamat balik kampung..
Selamat menjalani ibadah puasa..
Selamat main meriam..
Selamat Marhaban dan meraban..

dan.
Maaf zahir juga batin.

Jaga diri kim..
;)

tintaHati said...

Entah nape aku rasa macam tak mo beraya tahun ni....huhu...dpt cuti 2 mggu pun aku nak cuti seminggu jer....huhu...

pe pun selamat ari raya...

inna hayati said...

kah!kah!kah!....kesian...mesti dengki giler ngan Abu Mereng...

nur'ain said...

dpt cuti raya seminggu jek. bak ckit cuti!

shahril aley said...

akhirnya kesedaran timbul bile hasad dengki berbalas kepada diri sendiri.....

ad3ck said...

selamat hari raye. walaupon belom raye hehe.

HazuraHamzah said...

nasib baik aku keje sendri, nak cuti berapa lama ikut suka ati aku...just 1 sms dah setel..

slamat ari raya!!

dah lama tak main meriam tanah gempak oooo...

goboklama said...

alaaaa...sadisnya pengakhiran cerita ini,syian dia... :(

Selamat Berhari Raya ah-kim, jgn nakal2 lagi tau!

Puteri Ezza said...

Selamat Hali Laya aaa... :-) Talak luit laya ka?

nUr@dDeEn said...

Aisey, lama plak ko cuti nih ah kim. Takpa la, kasi chance ko cuti panjang2 hehehe ..

aku ambik kesempatan nih nak mohon maaf emosi dan fizikal. Er.. sapa si ujang tuh hik hik hik.. balik kg kat mana, sbb aku nak g ziarah kutip duit raya ;D

Ceera said...

selamat hari raya, awalnye choti... jeles jeles..

faridmw said...

salam..
selamat hari raya....
selamat berpusa...
selamt bercuti...

lokat said...

ala.. baru sebulan.. aku raya kat kampung sepanjang tahun.. sebab kampungku rumahku.. haha

selamat hari raya.. yeye.. minggu depan raye!

hitomi said...

Selamat Hari Raya..RAya sakan la ko tahun nie nampaknya.. :D

lokat said...

baru la aku perasan.. sini dah jadi kedai kopi la pulak ye.. wow!

kopi o beng so..

Izariza said...

Hahaha .. coretan ini bikin saya ketawa spontan. Kau memang pandai menulis cerita mencuit rasa ah kim!

Selamat Aidil Fitri juga, maafkan segala kesilapan atau kekasaran bahasa :)

bang_gugar said...

salam azzam,

wa.. best la suzuki best

slam idul fitri maaf zahir dan batin

hehehe
(",)

13may said...

selamat hari raya.
maaf zahir batin...

jaga diri..jgn main mercun buatan sendiri :)

Danisha said...

Aku cuti seminggu jer. Ada orang cuti sebulan. Wow....

Selamat Hari Raya Aidilfitri.

Kim salam kat Abu Mereng yek....

cd said...

waaa lamanya bercuti..
slmt hali laya ah kim!

kakLuna said...

plss come back in one piece!

Wira Nordin said...

balik dari cuti baru nak hapdet ke?

Azzam Supardi said...
This comment has been removed by the author.
Ayaq masak said...

Selamat hari raya apek!!

HazuraHamzah said...

slamat bercuti raya...

taun ni aku tak blk raya wuaaaaaa....

org kata time raya kat kl bleh tido atas jln, agak2 bleh caya ker?

Asnor filza said...

heyyaaaaaaaaaa selamat hari raya dan maaf zhir dan batin!! Jom balik kg!!

Iman Mawaddah said...

Jelesnyaaaa..

Selamat Hari Raya.

gayour said...

selamat beraya sakan. moga selamat dan berbahagia di aidil fitri. maaf zahir dan batin!

Cutie said...

SeLaMat Hari RaYa Bro.
Maaf Zahir (Rasanya tak ada batin) :P Kalau ada tu maafkan la ye.. uhuuhuu..dah lama tak masuk blog bro..byk cite.. :)

Leeds Al-Malique said...

selamat hari raye maaf zahir batin :)

Achik_Sufi said...

salam,
c hatke bro azzam...?

selamat hari raya maaf zahir dan batin.

BaYu SenJa said...

Sebelum terlambat..
Selamat menyambut eidulfitri..

tapi,
bayu masih beraya jauh dari kampung..
huhu

aNoi haLim said...

ah kim...
masih bermain mercun lg kh??
hehe
cpt lh hapdet....

debikdebuk said...

ah kim... lu pun cuti laya maaa.....

Gandum said...

Salam Lebaran....Mahap Lahir Batin..

dari perantauan...

arsaili said...

salam kim..raya sakan dan borong 30 puluh hari ker...adesss ker terus sambung sampai raya haji?

nadilah said...

askum, hi.. baru first time masuk blog ni. n baru baca entry2 nyer n dh buat sedikit judge awal.. huhu mmg nakal betul :P. Neway, selamat hari raya

nadilah said...

askum, hi.. baru first time masuk blog ni. n baru baca entry2 nyer n dh buat sedikit judge awal.. huhu mmg nakal betul :P. Neway, selamat hari raya

tintaHati said...

pek, lamanya cuti...

Asnor filza said...

hapdet puhlizzzzzzzz...

bunga rampai said...

Salam,

Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin.

Panjang sungguh cuti :)

Kurma2Biji said...

wei....
raya dah habih dah...
mana lu pigi haaaa...

zino said...

lamanya cuti..

Ceera said...

bila nak hupdate nie, takkan dan pencen abis plak..

Ceera said...

my new address, sila la tukar sekali kat ur link, sori menyusahkan... hehe... huruf e jadi number 3, dan huru o jadi kosong... okey???

http://c33ram00n.blogspot.com

nur'ain said...

lame la tuan umh cuti.. mga cht walafiat.

kakLuna said...

dah dua bulan weh...morning sickness ke.. hehe

Ezad said...

ni cuti ke berhenti ni?

zino said...

dah nak masuk raya korban ni hehe

david santos said...

I wish you a good end of 2007 and a good year of 2008.

fealize_eleanoer said...

dimanakah updates ???

Servidores said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Servidor, I hope you enjoy. The address is http://servidor-brasil.blogspot.com. A hug.

bernard n. shull said...

i did a little research after you told me about your "thing", and if you want a way to make more money using your your blog you can enter this site: link. bye.

Profit-FX said...

Dear Blogger,

We will pay your review in your blog;
* Earn cash by writing honest reviews about our advertiser's products and services.
* Write reviews in your own tone and style, and gear them to your audience's interest.
* You will be pay 6$ - $300 /reviews.
* Pays via Paypal

Join with us and get money with your blog
www.smorty.com
www.sponsorreviews.com

Best Regards

Puteri Ezza said...

Assalamu'alaikum Ah Kim. Wah, cuti sebulan ye? Macam cuti bersalin jek. Hikhik. Apapun, Selamat Hari Raya Aidilfitri ye (^_^)

Yati Salem said...

hi,can we exchange our banner,if u done have banner i still can postyur link,please let me know after it done.thank

http://www.riqzmiecreation.com/