Saturday, September 15, 2007

SETAN KENA IKAT - KISAH 1

Puasa. Masa umur 17 tahun. Aku selalu bermalam kat surau. Kampung Temehel. Yong Peng. Sama kawan. Jenal. Konon nak buat ibadat. Tapi. Selalunya tertidur sampai ke Subuh. Tak sahur pun. Sedih.

Satu malam tu. Nak hilang ngantuk. Ajak Jenal buat dajjal. Pergi rumah Abu Mereng. Ngendap. Tengah tidur. Lalu belakang rumah. Nampak motor. Aku cadang. Letak motor tu kat surau. Jenal angguk.

Sorong motor. Malangnya. Motor termasuk dalam longkang besar. Nak ngangkat tu satu hal. Berpeluh. Berjaya. Pulangkan semula ke tempat asal.

Balik surau. Gelak sama Jenal. Pikir. Aku tau kenapa tak dapat buat dajjal. Pasal setan tak tolong sebab kena ikat. Jenal gelak macam enjin bot.


Moral : Terima kasih kerana tak ganti jadi setan masa bulan Ramadhan ni.

32 comments:

one said...

Salam,
salam kenal,boleh melawat?blog menarik
1.sebab Gombak
2.sebab Anthropology
salamat puasa...
dan selamat dari wat jahat(4 the en3)

shahril aley said...

hahaha....lawak betoi la kisah ko ni. tulah kekadang yg pedajal nye bukan setan je tapi perangai -ve kite sendiri. pasal tu dalam ramdhan kurengg skit nak kepala gile. kalau jadi pun mmg org tu gile kot.... :)
salam ramadhan dr gombak dude :)

faridmw said...

salam...

tul tu dalam bulan ni nak benda bukan2 pon terkawal kerana setan takda.. tp mcm mna kalau orang yang dok buat jahat masa bulan ni... rasanya tu setan yang berupa manusia kot...

Izariza said...

Hahaha .. kisah ini menggeletek hati saya. Nakal benar,ye! Tidak mengapa .. janji sekarang sudah tidak dajal lagi :)

Salam ramadhan.

Azhar Ahmad said...

HAhahha, lenkali buat jahat lagi. Nasib baik tak dengan tuan-tuan dia masuk longkang....

zwitterion said...

oo..nakal ye..haha

lindosh said...

setan gondol ade tak? ekeke

Purpleheart said...

Nakalnyaaa dia..

Iman Mawaddah said...

Tu la Allah marah :D

ismisuzu said...

ziarah ramadhan...
hamboi bestnyeeeeeeeee... mcm kopi ada!

chot said...

aku kalau kes2 pedajal ni mmg suka..tapi dulu la..

Masy said...

haiyaaa ada hati mau jadi jahat kaa ah kim? lebih baik lu cuba angkat itu Abu Mereng, letak kat surau loh. supaya lu sama Jenal dpt pahala apabila dia bangun dan solat subuh di surau

achik said...

hahaha.. tu la nak buat dajal lagi.. ;p

arsaili said...

wei..cuba demo skit gelak cam engine boat tuh...wkakakaka

Sastri said...

keskeskes... setan takde nak tolong ek... :p

blackpurple @ jowopinter said...

Setan pun gelak tengok tu...ha ha ha!

akirasuri said...

hahak!
nasib motor masuk parit.
kalau tak.
selamatlah 2 orang jadi setan gundul :p

erk?
orang johor ek?
:)

aku said...

manusia yang jadi setan..berlambak,bukan kisah ramadhan ke tak..

faisal said...

bro, ko jawe ek..name member2 ko tu mcm budak2 kampung aku je..degilnyenyepun lebih kurang same je,hehe..teringat yang peng..terkenal dgn ariel tv yg menggalah,hehe

Rjuna said...

aku ingat ko ngendap abu mereng sebab dia baru kahwin cis potong betul lah

kampung aku kat area batu pahat dah, dekat Parit Sulong

zino said...

bulan pose tak boleh buat dajjal hehe

Achik_Sufi said...

salam ramadhan...

Azer Mantessa said...

hehehe ... kerana setan tak tolong ... hehehe ... adoi

ah kim said...

Salam.

One -
Lu sulah latang lagi mau mintak ijin ho? Hohoho! Tapa. Bagut. Wa manyak suka olang latang lumah wa bulan Lomadan. Pasat aa wa tatak susah mau kasi minum. Puasa ma! Hohoho!

1. Lu pun lulok Gombak ho? Mana timpat?
2. Lu pun angkat Anthropolgy ho? Apa major?

Selamat Puasee! Ya lo! Manyak silamat.

Shahril Aley -
Ya lo! Nasib baek wa tatak bikin dajal sama itu olang. Tapi aa wa lulu punya masa aa silalu kasi bikin jahat lo! Satu kampung sulah tau wa punya jahat. Sikalang aa wa baik ma! Hohoho! Bulan Lomadan ho tamau main-main ho? Nanti aa kita cuma lapat lapar sajee pahala tatak ma! Betut ho? Bikin baik la ho! Eh. Lu pun lulok Gombak ho? Mana timpat?

Faridmw -
Wah! Manyak betut lo lu ciakap! Wa sokong. Maciam ustat la lu ho? Bagut. Wa lasa pun selupa lu ma. Ini bulan aa sapa-sapa bikin jahat aa memang betut-betut samseng ho. Kalau ala olang culi ini bulan aa kasi hantam lo! Hohoho!

Izariza -
Wa ala geletek sama lu punya hati ho? Soli la ho. Wa tatau lu ala gili hati. Soli. Hohoho. Ya lo! Wa lulu punya taim - T.I.M.E aa manyak samseng lo! Summa olang kasi tenok satu mata sama wa. Wa lisau ma! Jali aa wa sulah tukar pelangai. Kasi baik ma! Betut ho?

Azhar Ahmad -
Hohoho! Kesian sama wa la ho? Itu masa aa wa tatau itu pekala telejali. Wa pikit aa wa mau gulau-gulau saja. Tapa la ho. Bikin pengajalan untuk wa. Telima kasih.

ah kim said...

Zwitterion -
Wa mau ciakap aa itu namanya bikin nakal yang baik ma! Kalau bikin nakal jahat aa wa sulah tentu dalam penjala ho?

Lindosh -
Lu mau tau ho sapa itu setan gondol? Setan gondol aa olang yang belepelangai setan. Maciam wa lo lulu-lulu. Sekalang wa sulah baik ma! Hoho!

Purpleheart -
Hohoho! Malu la wa lu ciakap itu maciam. Nanti. Wa mau cali tudon saji mau kasi tutop ini muka.

Iman Mawaddah -
Ya lo! Doa olang teleaniaya silalu makbul ho? Wa manyak insap lo!

Ismisuzu -
Silamat latang. Masuk. Masuk. Soli aa ini bulan puasee aa siang ini kopitiam tatak bukak ma! Lu mau minum kopi ho? Kasi latang malam lo! Lepas telawih lu boleh mali. Wa kasi minum kaw-kaw punya lo! Boleh ho?

ah kim said...

Chot -
Lu pun sama pelangai maciam wa la ho? Kasi taubat lo! Hohoho! Itu lulu budak-budak punya masa aa mana ala tau taubat ho! Apa latang kasi hantam bikin ho? Hohoho!

Masy -
Elo Masy. Wa aa itu masa mana tau bikin baik? Kasi bikin jahat wa tau lo! Kalau lulu wa baik aa wa sikalang sulah jali ustat lo. Kalau bukan ustat wa jali imam. Pencelamah. Kadhi. Mupti. Atau pun aa wa mungkin jali menteli di jabatan peledana menteli lo!

Achik -
Bikin dajal ada la kegemalan wa time bulak-bulak. Tatak sapa moleh halang. Tapi sekalang wa sulah jali bulak yang baik. Selalu lengar ciakap cikgu. Halai-hali wa lengar ciakap cikgu. Telima kasih cikgu. Eh. Lu bukan cikgu ho? Lu apa kelija?

Arsaili -
Lu mau wa bikin demo ho? Lu mali sini ma! Wa bukan setakat demo wa bikin…demoklasi pun wa boleh bikin. Hohoho! Itu punya bunyi kitawa aa lu boleh pigi sana Sungai Cacing lekat Tasik Kenyir sana. Sana aa lu moleh lengar bapak bot punya munyi lo! Okay ho?

Sastri -
Ya lo! Nasib baek setan tatak lo! Kalu tilak aa wa jali kepala setan ho. Aiya. Kasi taubat sama wa la ho!

ah kim said...

Blackpurple -
Hohoho! Setan sama jin satu kali. Wa pun helan lo maciam mana wa boleh bikin pekala itu ho. Hoho!

Akirasuri -
Ya lo! Satu kali lagi nasib baik. Pasat aa olang-olang tatak tenok itu masa. Kalau ala olang lain kasi tenok aa wa lagi malu lo! Mungkin wa telus lali dali kampung. Wa tatak mau jumpa olang. Malu ma! Hohoho!

Ya. Wa olang Johor. Tapi sikalang wa jali olang Silangor. Wa asal Yong Peng lo! Dalah Yong Peng Johor ala lalam DNA wa lo! Lu pun olang Johor ho?

Aku -
Betut lu ciakap. Sikalang kita tatak tau olang ka setan ho? Hohoho! Manyak susah ho ini maciam.

Faisal -
Ya. Wa olang jawa. Wa punya amak Cina. Wa punya apak Melayu-Alab-Jawa. Wa CIMERABWA. Hohoho! Wa lasa aa lu punya kawan aa ala luplikat - D.U.P.L.I.C.A.T.E kawan wa la ho. Hohoho! Memang manyak timpat kampung aa ala selupa ho? Yong Peng. Lu ala sampai sana ho? Ya lo! Ariel manyak tinggi lo. Pasat aa itu makhluk asing aa silalu komiuniket - C.O.M.M.U.N.I.C.A.T.E sama olang Yong Peng. Lu tatak tau ho> Aiya!

Rjuna -
Abu Meleng bulum kawen ma! Lia punya umot itu masa aa sama lengan wa. Tapi aa lia lamai olang suka lo. Pasat aa lia lajin. Hensem ala sikit la. Wa silalu kasi dengki sama lia. Itu celita lama la ho.

Oo. Lu olang Palit Sulong ho? Muar sana ho? Lulu wa silalu pigi Palit Sulong. Wa pun tatau apa wa bikin sana timpat hohoho!

ah kim said...

Zino -
Ala betut la ho! Wa pun tatak sinang kalau bikin jahat lalam bulan Lomadan. Ho?

Achik Sufi -
Ya! Ya! Salam Lomadan.

Azer Mantessa -
Hohoho! Kalau setan ala tolong aa lagi jahat ho wa bikin. Nasib baik la ho? Hohoho!


Telima kasih laun kelali la ho!

ad3ck said...

setan da kene ikat tapi ade gak setan lain bulan2 puase neh. ;p.

ah kim said...

Salam Ad3ck -

Hohoho! Betut! Wa pun lasa itu maciam. Ho?

Telima kasih.

nUr@dDeEn said...

Hak hak hak ... lepas posa nanti lu buat la balik keja dajjal tuh. Gerenti berjaya punya. Kan ada partner nolong kan, kan, kan ... :p

ah kim said...

Salam Nu@ddeen -

Hahaha! Dajjal sunggoh ho?